ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

calendarتاریخ انتشار: نوامبر 19, 2022
writer-maleنویسنده: ادمین
speech-bubble-with-dots تعداد نظرات:0
سالن پرورش قارچ
نصب ساندویچ پانل

ازآنجاکه محیط سالن پرورش قارچ، باید محیطی ایزوله، عاری از هر گونه میکروب، گردوغبار، عایق حرارت و رطوبت باشد، از این رو استفاده از ساندویچ پانل در ساخت این سالن‌ها استفاده می‌شود.

به همین دلیل سازمان ملی استاندارد استفاده از ساندویچ پانل پلی یورتان را به عنوان الگوی استاندار معرفی کرده البته ناگفته نماند مدل مصرفی پانل‌ها به صورت ساندویچ پانل سردخانه هستند.

پس اولین و مهم‌ترین نکته قابل توجه در ساخت این سالن‌ها عایق حرارتی و رطوبتی بود سقف و دیوارها است تا کمترین تبادل دمایی و نفوذ رطوبت را با محیط بیرون از سالن داشته باشد.

 استانداردهای سالن پرورش قارچ

سالن پرورش قارچ نیازمند استانداردهایی است که از طرف سازمان ملی استاندارد تعیین شده و ملزم این است که رعایت شوند تا بهترین محصول به دست مشتری برسد؛ در ادامه این استانداردها را نام می‌بریم

نوع عایق بندی

ساندویچ پانل به طور کلی عایق بسیار خوبی به شمار می‌روند و دلیل استفاده از پانل‌ها در سالن پرورش قارچ این موضوع عایق بندی فضای داخلی سالن‌ها است و در صورتی که عایق بندی به طور استاندارد و به درستی انجام پذیرد، هزینه‌های کنترل دما به طور چشم گیری کاهش میابند و از نظر اقتصادی و مصرف انرژی به صرفه می‌باشند.

همچنین استفاده از ورق گالوانیزه و ورق آلوزینک در پانل‌ که لایه بیرونی هستند بسیار مفیدند و می‌توانند سالن را به سالن پرورش انواع قارچ تبدیل کنند.

شکل ظاهری سالن

شکل ظاهری سالن‌ها باید به صورت اتاقی مستطیل و به ابعاد 1 در 3 متر باشند به این دلیل که لوله‌های به کار رفته در سالن بدون خم شدگی و پیچ خوردگی باشند تا بتوانند شرایط محیطی سالن را به صورت یکنواخت حفظ  و تنظیم کنند.

سقف‌های سالن به دو شکل صاف و منحنی (گام دار) طراحی می‌شوند و همچنین می‌توان از ساندویچ پانل سقفی به عنوان سقف منحنی و ساندویچ پانل دیواری به عنوان سقف صاف در نظر گرفت و مورد استفاده قرار داد.

سقف سالن اگر به شکل صاف طراحی شده باشد از چکه کردن میعان بخار آب در هنگام کاهش دما جلوگیری می‌کند و اگر به صورت منحنی باشد جریان هوا به خوبی انجام می‌شود و از ایجاد هوای مرده جلوگیری می‌شود.

درب و پنجره سالن پرورش قارچ

درب و پنجره‌های ایجاد شده در این سالن‌ها باید از جنس آلومینیوم و یا گالوانیزه باشد تا کاربر مشکلی برای باز و بسته کردن آنها نداشته باشد و بهترین کیفیت را دارا باشد؛ همچنین در قسمت‌های پشتی سالن می‌توان درب‌هایی با قابلت باز و بسته شدن از داخل و بیرون طراحی کرد و در موقعیت‌های بحرانی از این درب‌ها استفاده کرد.

طراحی دیوارهای سالن

برای وجود نداشتن فاصله بین دیوارها بهتر است از پانل‌های دوبل استفاده شود؛ اما هزینه‌ها به شدت بالا می‌رود و ساختار گالوانیزه و آلوزینک پانل بکار رفته؛ سالن‌های پرورش قارچ را از گرما، سرما، رطوبت محافظت می‌نماید و موجب می‌شود هوا در داخل سالن جریان داشته باشد.

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

جنس ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

همان‌طور که در مقالات قبلی گفته‌ایم ساندویچ پانل ساختاری 3 لایه‌ای و شبیه به ساندویچ دارد ساختاری متشکل از 2 لایه ورق برای لایه‌های بیرونی و یک لایه فوم عایق برای لایه درونی است.

همچنین جنس پانلی که در ساختار این سالن‌ها به کار می‌رود از اهمیت بسیاری برخوردار هست و همان‌طور که می‌دانیم جنس فوم عایق میانی ساندویچ پانل از جنس فوم پلی ‌یورتان، فوم پلی استایرن، فوم اکس پی اس، پشم سنگ و پشم شیشه است؛ اما همان‌طور که در قبل گفتیم بر اساس استاندارد جهانی پانل به کار رفته در این سالن‌ها باید ساندویچ پانل پلی یورتان و با ضخامت 6، 7 و 8 سانت باشند؛ در غیر این صورت پرورش قارچ‌های بی کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

خصوصیات ساندویچ پانل سالن پرورش قارچ

برای رشد بهتر و کیفیت برتر، قارچ‌ها به رطوبتی میان 70 تا 90 درصد احتیاج دارند؛ از همین رو ورق‌های استفاده شده در ساندویچ پانل باید قابلیت ضد زنگ داشته باشد تا در این حجم از درصد رطوبت زنگ نزند و آسیبی به پانل و ورق و سالن و قارچ‌ها نرسد.

همچنین برای جلوگیری از تابش نور خورشید به صورت مستقیم و جلوگیری از نفوذ بارش باران به داخل سالن‌ها سقف سالن باید به صورت کتابخانه‌ای در دو طبقه طراحی شود و سقف بیرونی به صورت شیب دار و سقف داخلی فاقد شیب باشد.

چگالی، دانسیته و ضخامت پانل به‌کار رفته در سالن از نکات بسیار قابل اهمیت است و ضخامت آن باید مابین 6 تا 8 سانت باشد.

مزیت استفاده از ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

همان‌طور که ساندویچ پانل دارای مزایای زیادی است، استفاده از آن در سالن نیز دارای مزیت هست که در ادامه به آن می‌پردازیم

  • بالا رفتن سرعت انجام پروژه
  • کاهش هزینه‌ها برای ساخت
  • جلوگیری از نفوذ حشرت موزی و میکروب به سالن‌ها
  • دارای قابلیت شستشو داخل سالن
  • ایزوله بودن محیط داخل
  • بالا رفتن بازدهی و کیفیت محصولات
  • عایق صوتی و حرارتی

بررسی کلی ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

برای سالن های پرورش قارچ بهتر است از ساندویچ پانل پلی یورتان با ضخامت 6 تا 8 سانت و با ورق گالوانیزه و یا آلوزینک که خاصیت ضد زنگ دارند در ساختار پانل سردخانه در سالن استفاده شود.

برای اطلاع بیشتر درباره قیمت ساندویچ پانل به صفحه لیست قیمت ساندویچ پانل در سایت مرکزپانل مراجه فرمایید و یا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.


کانکس پیش ساخته

کانکس پیش ساخته یا پیش مونتاژ

چرا از کانکس پیش ساخته استفاده می‌کنیم؟ دلیل اصلی استفاده از کانکس پیش مونتاژ داشتن کیفیت بالا، متراژ بالا، سرعت […]

سوله چیست؟

سوله چیست؟

به زبان ساده، به سازه‌ای که سقف شیب‌دار داشته باشد، سوله می‌گویند. به طور متداول، از سوله‌ها، برای اسکلت ساختمان، […]

هزینه نصب ساندویچ پانل

هزینه و دستمزد نصب ساندویچ پانل

هزینه و دستمزد نصب یا اجرا در انواع مصالح ساختمانی یکی از بخش های اصلی پس از خرید محصول است، […]

نصب ساندویچ پانل سردخانه

نصب ساندویچ پانل سردخانه

نصب ساندویچ پانل سردخانه پس از خرید و انتخاب نوع پانل از بخش های بسیار مهمی است که باید به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact email phone eita chat whatsapp chat